De formatie werd de voorbije week wat naar achter verdrongen door twee schurken, Kaddhafi en Janssen, en het schandalige nieuws over Dexia. Niet zozeer de ineenstorting van de Gemeentelijke Holding, waarover vandaag de beslissing zal vallen, maar wel de politieke verantwoordelijkheid voor het Dexia-debacle trok daarbij veel aandacht. Ondertussen maken ook de Europese politici niet meteen een sterke indruk. De EU, die zo graag anderen de les leest over hoe ze hun problemen moeten oplossen, slaagt er maar niet in om een fatsoenlijk en overtuigend antwoord te bieden op de financiële en budgettaire crisis die het oude continent langzaam wurgt.
De EU lijdt duidelijk aan “imperial overstretch”. De EU is te groot geworden, nam te veel hooi op de vork, is onderling te verscheiden en heeft niet de mogelijkheden noch de interne cohesie om in naam van het algemene Europese belang (voor velen een kwestie van geloof) de nodige maatregelen te nemen. De EU botst op de limieten van elke publieke instelling die tegen de zelfdestructieve krachten van de internationale financiële markten moet opboksen en op haar intergouvernementele grenzen. De EU is daarmee slachtoffer van een soort “peterprincipe” voor organisaties: de EU is doorgestoten tot haar niveau van incompetentie.
Gebrekkige legitimiteit
Veel heeft te maken met de gebrekkige legitimiteit van die EU bij de bevolking van de nationale lidstaten. Veel politici stuwden het integratieproces vooruit zonder om te zien naar de burgers die niet mee waren. Nu moeten ze aan diezelfde burgers vragen om bij te springen voor landen waarvan de leiders het niet zo nauw namen met budgettaire discipline. Meer nog, ondertussen is bekend dat de hele euro-operatie op valsheid in geschrifte berust, met schuldig verzuim van sommige van de huidige redders van de euro. Geen wonder dat de armlastige nationale begrotingen niet zomaar toelaten om nog meer geld in de eurozone te pompen. In veel lidstaten moet burgers de broeksriem zwaar aanhalen. En dan is het ieder voor zich, zelfs indien we daar uiteindelijk allemaal aan verliezen. De nationale begrotingen moeten immers ook banken redden die zich in Las Vegas waanden.
Wie donderdag “De Standaard” las, zag hoe de Franse toezichthouder al in 2010 Dexia Frankrijk erop wees dat ze enorme risico’s nam en bovendien niet de competentie had om die correct in te schatten, en vervolgens een deel van die risico’s naar Dexia België doorschoof. Dat roept heel wat vragen op. Zoals: wisten Belgische beleidsverantwoordelijken daar iets van? Indien niet, hadden ze het kunnen of moeten weten? Als ze het niet mochten weten, moeten die regels dan niet meteen veranderen? Enzovoort.
Onderzoekscommissie?
Die vragen roepen andere op: moet er een onderzoekscommissie komen? In een eerste fase worden hoorzittingen georganiseerd, daarna wordt bekeken hoe het verder moet. De vraag is of zo’n onderzoekscommissie nog vermeden kan worden. Er zijn heel wat nadelen en gevaren aan een onderzoekscommissie, maar sommige die nu opgeworpen worden zijn zo fundamenteel dat men dan maar beter dat instrument gewoon afschaft: politici zijn niet competent genoeg, zouden meteen in spelletjes vervallen, doorkruisen onvermijdelijk gerechtelijke procedures, dé kernspelers zullen er toch niets zeggen of zelfs niet langs komen, … Als dat zo is, dan is dat sterk parlementair controlewapen meteen nutteloos, met dank aan de parlementsleden zelf.
Ondertussen is duidelijk dat er wellicht geen gerechtelijke procedure komt. Dexia Bank geeft een lening aan de Gemeentelijke Holding die daarmee vooral Dexia-aandelen koopt. Arco, na de Gemeentelijke Holding de voornaamste aandeelhouder van Dexia, leent geld aan Dexia om zodoende het kapitaalniveau op te frissen. Wat doen al die politici in die banken daar eigenlijk, gezien dit bezwaarlijk beheer van belastinggeld als “een goede huisvader” kan genoemd worden.
Bovendien liggen al jaren aanbevelingen om de banken en financiële markten beter te regelen, in de Kamer stof te verzamelen. Waarom zijn de conclusies na de vorige bankencrisis niet uitgevoerd? Hadden de verkozenen geen tijd, in lopende zaken? Als parlementsleden hun eigen aanbevelingen niet uitvoeren, dan heeft zo’n commissie inderdaad geen zin. Het maakt de verontwaardiging er niet kleiner op bij diegenen die de factuur van dit alles moeten betalen: u.
De formatie
Hoe zou het voorts nog met de formatie zijn? Over de “eigenlijke regeringsvorming” (begroting en het regeerakkoord) bleef het relatief stil. Het meest opmerkelijke formatienieuws viel deze week over het vlinderakkoord te rapen. Zonder twijfel een van de meest sprekende quotes van de voorbije dagen komt van Stefaan De Clerck. De Orde van Vlaamse Balies betwist de cijfers die voor de splitsing van het gerechtelijke arrondissement BHV gebruikt werden, de Franstalige balie is enthousiast. Die cijfers die de onderhandelaars gebruikten, kwamen van het kabinet-De Clerck. In “De Tijd” zei De Clerck dat “met de cijfers die nu bekend raken, het akkoord er anders zou hebben uitgezien”. En: “De verdeling 20/80 is een uitgangspunt van een politieke deal. En de weg naar een definitieve goedkeuring in het parlement is nog lang. Als er in het parlement cijfers opduiken die objectief tegen te spreken zijn, kan er nog worden gedebatteerd.”
Kortom, dat politieke akkoord kan nog bijgestuurd worden als er nieuwe, andere cijfers bekend raken. De Vlaamse balie heeft die al verzameld. Een cruciaal onderdeel van het BHV-compromis wordt al openlijk in vraag gesteld nog voor het eerste woord erover in het parlement gesproken wordt. Ofwel wordt de BHV-regeling aangepast aan juiste cijfers, wat miserie zal geven, ofwel wordt de bestaande regeling gehandhaafd gebaseerd op foute cijfers, wat miserie zal geven. Ofwel vergissen de Vlaamse advocaten zich. Wie zal het zeggen? Ongeveer iedereen zegt dat er een werklastmeeting uitgevoerd had moeten worden voor en niet nadat de kernbeslissing genomen werden.
We kunnen dus alleen maar hopen dat de begroting en de sociaal-economische hervormingen op de juiste cijfers gebaseerd worden. Voorlopig is nog niets beslist en werden allerlei pistes overlopen. We weten uit ervaring dat die aftastende ronde een hele tijd kan duren, waarna de effectieve onderhandelingen snel doorschieten. Alleen mogen ze zich niet overhaasten, hoeveel druk er ook op de ketel zit. Want het komt er nu op aan om te doen wat jaren niet gebeurde. En hoe dan ook zullen ook de deelstaten daar hun deel van moeten leveren.
Carl Devos
(De auteur is politoloog aan de Gentse universiteit.)
@Allen: reageren op deze bijdrage impliceert dat u instemt met de regels voor deelname aan onze discussieforums; lees ze dus - mod






22/10/2011 om 11:57
Bijna volledig eens met het opiniestuk van prof.Devos. Europa kan het blijkbaar niet meer aan en alles wordt gedirigeert door Frankrijk en Duitsland en de andere Europese landen kunnen alleen maar knikken. Dat de B-H-V spiltsing toch niet is wat verteld wordt , dacht ik al te weten van na de bekendmaking door Di Rupo van zijn plan ,ieder zijn mening natuurlijk maar meer toegeven dan krijgen kunnen alleen maar de Vlaamse politici van (ik dacht te schrijven grote) de drie traditionele partijen zij zijn namelijk grote fans van de hit van ABBA/: Money, money, Money must be funny in a rich man’s world. Nog een zonnig weekend aan iedereen
22/10/2011 om 12:02
Uit een artikel op deze website: “Noch het Franse rapport noch de eventuele reactie van de Belgische toezichthouder zijn ooit aan mij meegedeeld”, zegt Leterme nog. “Maar dat is volledig conform de wettelijke rol van het orgaan.”
Een beetje journalist dient dan inderdaad te vragen: vindt u dat u op de hoogte had moeten zijn? En zo ja, is dat dan geen reden om nu op te stappen. En let ook op de formulering: ‘zijn niet meegedeeld’, dhr. Leterme zegt niet niet op de hoogte te zijn (in tegenstelling tot titel artikel).
Ik las ook een reactie van een Waalse politicus dat de nieuwe financieringswet op termijn 150 mio euro minder betekent dan nu, maar dat dat nog altijd meer is dan dat Wallonië zou krijgen op dat moment met de bestaande financieringswet!!!
22/10/2011 om 12:10
Kortom: een regeling volgens “belgique à papa” net waar de Vlamingen massaal tegen hebben gestemd vorig jaar.
22/10/2011 om 12:11
Waarom zijn de conclusies bij de vorige bankencrisis niet uitgevoerd ? Omdat de overheid eigenaar was van Dexia en als eigenaar van dexia deze regels niet wenste. Een van de redenen waarom het in de Dexia saga mis ging is dat dit een voetbalmatch was waar de scheidsrechter meespeelde. Daarom steun ik Yves Leterme als hij alle overheidsbedrijven van zodra er een redelijke prijs voor gekregen kan worden wil verkopen. De rol van de staat is regels opstellen en doen eerbiedigen. De Staat moet ophouden als ondernemer op te treden omdat hij anders in zijn cruciale rol van regulator niet kan functioneren.
22/10/2011 om 12:33
Er is veel vandaag dat ons hoopvol mag stemmen. Je hebt gelijk Carl Devos met je grondige analyse der politiek, er zijn echter ook lichtpuntjes die schijnen in de donkere tunnel. Deze lichtjes stuwen ons dapper verder om problemen aan te pakken.
De twee grote schurken hebben hun verdiende straf ontvangen. Rechtvaardigheid is geschied en lucht op. Vrolijk zijn we echter niet want het kwade is ook geschied.
Het beheer van de banken is niet goed meer, het gaat over spaarcenten van de vlijtige burger. Waar is hun fatsoen naartoe ? Goed is dat er een duidelijke, transparante koers zal gevolgd worden.
De nationale, federale regering komt eraan. Hoe dan ook goed nieuws, de ratingbureau’s laten ons land gerust. De begroting en de sociale-economische hervorming zullen wel lukken, hopelijk met de juiste cijfers die niet steeds veranderen !
De federale regering en de deelstaatregeringen zullen toch moeten overeenkomen en een eindbeslissing nemen.
De EU geeft ons de indruk van labiel te zijn, ik ben het eens met u Prof. Carl Devos dat deze unie te groot is, dat men teveel hooi op het vork genomen heeft. De uitbreiding ging veel te vlug volgens mij, zonder eerst een solide en sterke basis.
Hopelijk stort dat europese kaartenhuisje niet in elkaar, daar gaan we allen armer van worden. Behalve Wallonië en Brussel, die zijn van een ander kaliber, supermensen !
Nog een gouden herfstweekend voor allen en we gaan dapper en hoopvol verder.
22/10/2011 om 12:46
Dank u professor , nagels met koppen en ” boenk” erop. De Europese euforie van 2000 is niet alleen totaal verwaterd , er is aversie en boosheid bij de burger. De ongebreidelde uitbreidinspolitiek heeft van Europa een reus op lemen voeten gemaakt. Alleen de te talrijke eurocraten zijn er véél beter van geworden. Wat de Dexia affaire betreft : een totale afgang én van de bank én van onze politieke veelverdienende onverantwoordelijken.En zoals u terecht zegt de factuur is voor de belastingbetaler, de zitpenningen en vergoedingen voor de “untouchables”.Hoe dezen nog zonder schroom of schaamte de straat op durven getuigd van een cynische hoogmoed en pedanterie.Wij zijn maar betalend ” klootjesvolk”. Beschamend Europa, schandelijk Belgie,verfoeilijke politiek.
22/10/2011 om 12:49
Ik vrees dat we voor nieuwjaar niet moeten rekenen op een nieuwe regering. Maw België zal een lagere rating krijgen. Blijkbaar beseffen de huidige onderhandelaars niet wat ons te wachten staat. Het imago van België, toch een belangrijke factor voor onze plaats in de wereld, lijkt voor hen bijzaak. Zoals altijd zullen de Belgische politiekers met verontwaardiging reageren wanneer de rating van België verlaagd wordt. Maar ja zij zijn in hun eigen kleine wereldje bezig en hebben geen oog wat er verder in de wereld bezig is. De belgische politiekers hebben hiermee de ziekte van vlaanderen overgenomen.
22/10/2011 om 12:54
Stefaan De Clerck geeft toe dat de Vlamingen worden gerold in het dossier van de de splitsing van het gerechtelijk arrondissement.
Zou Carl Devos me kunnen vertellen of de cijfers van de financieringswet kloppen of wordt de groeicijfers te hoog ingeschat en gaat het dus Vlaanderen miljarden kosten.
22/10/2011 om 13:14
Het zal een utopie blijven, maar het zou niet slecht zijn als zowel de EU en de banken enkele stappen teruggingen en zich zouden terugplooien op hun kernbusiness en hun eigenlijke doelen.
En wat de Vlaamse Balie betreft, wie werk als last beschouwt, heeft al snel teveel werklast. En … ze deden er wel rijkelijk lang over om vast te stellen dat die cijfers niet kloppen. Als dat echt zo algemeen bekend is als ze laten uitschijnen, hadden ze dat toch meteen kunnen opmerken? Waarschijnlijk speelt men eerder een politiek spelletje, dan dat hun geweeklaag een werkelijke basis heeft.
22/10/2011 om 13:14
Epiloog: Elk continent heeft de economische malaise die het verdient. Dat, en veel meer profetische waarheid, schrijft Peter Vanderbruggen in zijn boek, uitgegeven in 1996 … bij Kritak: DE EUROPESE LEUGEN, de onzin van de Europese muntunie.
De overhaaste invoering van de euro heeft alles te maken met de hoogmoed van een handjevol politici die op die manier hopen de basis te leggen voor een federaal Europa. In werkelijkheid leggen de politici een deflatoire tijdbom onder de Europese economie. Q. E. D. ….
22/10/2011 om 13:23
Ik vraag me af wie Europa ooit voor serieus genomen heeft?
“When I want to talk to Europe, to whome do I call?” Zolang de Duitsers konden gedeemoedigd worden omwille van hun verliezersrol in WOII was er geld genoeg om Europa en de Europeanen te paaien, maar bij het eerste moment van de waarheid breekt het schoonheidsmasker als gedroogde modder. Europa en België lijken zelfs dezelfde ziekte te hebben; rond de hete brei ronddraaien en geen pottenbreken.. Allen maar dan ook alles is op drijfzand gebouwd.
Europa heeft dringend een (politieke) Robbespierre nodig of het zal niet zijn..
En vermits ik anno 2011 niet in Robbespierre geloof kunnen wij ons beter voorbereiden op het uiteenvallen van Europa in een Noorderlijk en een Zuiderlijk deel,
Een minderheid van de Vlamingen heeft de molensteen “België” rond de nek van Vlaanderen gehangen, en we gaan de dieperik in, richting Zuiden, maar dan zonder zon.
Marc
22/10/2011 om 13:26
Politici oogsten wat zij zaaien, zowel op het veld van de Eurozone (en ook dit van de Unie) als op het Belgisch perceeltje: en deze oogst oogt niet fraai.
Europa kampt met een volkomen gebrek aan een gestroomlijnd bestuur dat getuigt van een noodzakelijke eensgezindheid; die om geloofwaardig te zijn, zou moeten blijken op het vlak financieel, fiscaal, economisch en sociaal beleid. Het belerend vingertje gaat in de hoogte wanneer het gaat over de budgettaire orthodoxie waaraan de lidstaten moeten voldoen. Spendeert dat zelfde Europa ook dezelfde hoeveelheid energie wanneer het gaat over sociaal beleid, gelijkvormige fiscaliteit…? Zien wij dan ook dat zelfde belerend vingertje de hoogte ingaan wanneer bv. blijkt dat lidstaat X faalt wat betreft een correcte verloning aan andere E.U.-ingezetenen? Quid het in de feiten non-beleid op het stuk van “buitenlandse zaken”? Hoe gaat de dirigent (voor zover die er al zou zijn) een mooi klinkende koorzang voorstellen wanneer er 17 verschillende partituren zijn die zowat elk hun eigen noten hebben wanneer het monetaire op het prgramma staat?
We zouden, jammer genoeg, zo nog verder kunnen doorgaan met vragen over Europa.
België scoort echter niet beter: “Nous avons un accord.” Woorden die door de formateur met gevoel voor grandeur en veel sentiment als historisch aan de goegemeente moesten worden gesleten. Het geheel werd al gauw met het typische Belgische sausje overgoten, waardoor het”accord” à la tete du client kon worden geïnterpreteerd en de onderhandelaars mochten onderstrepen dat zij echt het onderste uit de kan hadden gehaald, gelet op de “moeilijke omstandigheden”
Wie zei enige jaren geleden voor de federale verkiezingen ook weer: “Wie gelooft die mensen nu nog?” Zou men nu, los van enige vorm van demagogie, niet dezelfde vraag kunnen stellen aan de toenmalige steller van die vraag, gelet op zijn antwoord op de parlementaire vragen inzake de alarmerende signalen van de Franse Toezichthouder voor wat betreft het risicobeleid van Dexia-Frankrijk in 2010?
Is het cynisme wanneer je gelooft dat politici in raden bestuur, zoals bv. Dexia, weinig anders doen dan het innen van hun lucratieve zitpenning?
Overigens vind ik het jammer dat mijn reactie getuigt van weinig geloofwaardigheid in de politiek: niet mijn visie, maar de politiek zelf ligt aan de grondslag hiervan.
22/10/2011 om 14:07
De politieke spelletjes blijven duren. De liberalen willen minder belastingverhoging/besparingen op het federale vlak (waar zij zitten te springen om in de regering te zitten) door deze door te schuiven naar de gewesten (waar zij oppositie voeren). Maar niet hun verantwoordelijkheid - want - niet in deze regering. Hieruit claimen zij dan dat zij tegen belastingverhoging in het algemeen zijn.
Je moet maar durven om te denken dat wij burgers onnozel zijn (en blijven).
Ik blijf geen goed gevoel hebben bij heel deze regeringsformatie, veel te veel partijbelangen en veel te weinig staatsbelangen.
22/10/2011 om 14:29
De kern van het probleem is het dierlijk systeem het kapitalisme. Een systeem waarbij je een hiërarchie hebt zoals in het dierenrijk. Nu is het zo dat deze hiërarchie zich aan het opsplitsen is in twee delen, de rijken (1%) en de armen (99%) (zie Capitalism a love story van Michael Moore). Dus als enigste oplossing kan men enkel het systeem veranderen. De indignados, een groep verontwaardigde Spaanse betogers, pleiten voor een participatieve democratie. Zij hebben gekeken naar de geschiedenis en wat hun opviel is dat altijd alles verkeerd ging door leiders. Dus wat zij voorstellen is een democratie waarbij de wetten en besluiten vanuit de bevolking moeten komen. Hoe dat precies in zijn werking moet gaan laten ze in het midden.
Wat denkt u? Participatieve democratie, voor of tegen? Indien tegen wrm, indien voor hoe ziet u dit pragmatisch uitgevoerd?
Even ter verduidelijking want ik haal 2 zaken door elkaar. De participatieve democratie is een ding.
Het andere is het dierlijk kapitalisme. Het verkeerde aan het systeem is dat het geen verband houdt met economie. Ik zal u een voorbeeld geven. Stel je hebt iemand die 100 miljoen euro heeft die kan met zijn rente behoorlijk leven. Als je dit economisch bekijkt is dit zeer vreemd want die man kan allerlei zaken (materiaal, arbeidsuren etc) uit het systeem halen zonder hier een bijdrage (werken) aan te leveren. Dus in feite kun je stellen dat dan zoveel mensen voor die persoon werken zonder er iets voor te krijgen. In feite is dit toch waanzin, nietwaar?
Ons systeem is ook zeer inefficiënt. Hoeveel eten, materiaal wordt er niet vernietigd zonder te verbruiken. Dat is toch waanzin nietwaar?
En de grootste vijand is geld. Laten we eerlijk zijn met geld kun je alles doen dus wie het meeste geld heeft bepaald hoe dat de zaken verlopen. Maar maxima bestaan niet in kapitalisme.
22/10/2011 om 14:40
Hebben de deelstaten na het Dexia-debacle nog wel voldoende geld? Brussel waarschijnlijk wel want het verlies van de 19 gemeenten kan door het gewest worden betaald. Wallonie is een ander paar mouwen.Die mochtren toch niet verarmen? Dus hoopt men dat Vlaanderen de rest zal betalen. Zo zou de OVLD dan kunnen inbreken in de Vlaamse regering. Wat zal Kris Peeters hiervan zeggen? We zijn er nog net met een nieuwe regering.
22/10/2011 om 15:20
Het wordt nu duidelijk waar het met de wereld naartoe gaat.
Precedenten zijn geschapen…..Het extreme kapitalisme speelt in het casino om hun winsten te verveelvoudigen, en als zij verliezen moet de belastingbetaler maar betalen. En dit op een legale manier….het zijn de door ons gekozen politiekers die dit beslissen.
Leterme, alhoewel ontslagnemend en nadien uit de politiek verdwijnend, (lees onafstrafbaar),was er als de kippen bij om de spaarders van ocra een waarborg te geven. De spaarders van ocra hadden een vaste niet-beursgevoelige opbrengst en waren dus onschuldig en dienden beschermd te worden. Maar ocra zelf was wel op de beurs, maakte winst zonder die integraal door te spelen naar zijn spaarders. Is het dan niet ocra die zijn spaarders moet vergoeden wanneer het misgaat inplaats van de belastingbetaler?
Vandaag waren ze het nogal rap eens…ook voor het gemeentefonds moet de belastingbetaler betalen. Leven en laten leven weetje wel!
De burger heeft nu het laatste beetje vertrouwen in de politiek(ers) verloren.
In Griekenland moeten de mensen de buikriem aanhalen, terwijl er 200 miljard euro van rijke Grieken op Zwitserse bankrekeningen staat. Allemaal wettelijk in orde. En wat met meneer Frere hier in eigen land? Kan hij niet helpen?
Europa ??? nog zo iets. Moet Europa blijven voor het welzijn van de Europeanen of voor het welzijn van de Europese leiders?
Gaan de ratingbureaus meer vertrouwen hebben in de Euro als Europa de banken gaat aanmoedigen om massaal waardeloze Griekse staatspapieren te kopen? Ik heb 2 vrienden, de ene is buschauffeur van de lijn en verdient 1500 Euro; de andere is chauffeur van iemand van het europees parlement en verdient 3000 Euro. Wie wil het huidige europa ten alle prijze in stand houden denkt ge?
Er is nog één ding dat ik niet begrijp; elke jager weet dat als hij in de herfst de laatste fazant uit zijn bos doodschiet….er dan volgend jaar geen meer zullen zijn om op te jagen. Hebben de superrijken dit niet begrepen, of hebben zij reeds andere plannen voor later wanneer de fazanten allemaal dood zijn?
Wanneer wordt het eerste land of staat opgekocht door een prive-financierder?
22/10/2011 om 16:00
Om het met de woorden van Anonymous te zeggen: The problem are the bankers and the politicians.
Bewegingen als de Occupy Movement, de Indignados en Anonymous stemmen me echter hoopvol. Het kapitalisme bewijst elke dag weer dat het faalt als systeem. Deze nieuwe bewegingen en bewustwordingen van de 21ste eeuw zijn positieve signalen. Van rechts moeten we het als bevolking niet hebben, zij zijn niets minder dan de slippendragers van de regerende 1% bankiers, industriëlen en investeerders. Van de zogezegde progressieve partijen ook niet, want zij hebben zich geconformeerd in het systeem. Politici staan machteloos tov de geweldige macht van het geld. Ze dienen die macht zelfs.
Dit kan niet blijven duren, niet op de kap van de hardwerkende gewone man. En dat zal het ook niet. De burger van de 21ste eeuw is mondig, goed opgeleid en is zich bewust van het eeuwenlange onrecht dat hem wordt/werd aangedaan.
We leven in interessante tijden!
Een prettig weekeinde aan iedereen!
22/10/2011 om 16:04
Ja Europa, wat men allemaal wel vergeet is dat immense blok China, niemand die daar een wordt over doet. De Gucht een tijdje terug dat het China probeert wijs te maken dat hun munt te laag staat. Maar blaffende honden bijten niet, te braaf zoveel noten op zn …. maar verder een prul die zich weer laat afdreigen door China. Wie is Europa wel met zulke bestuurders.
Wie staat er in Europa een keer recht om China te vertellen dat het moet ophouden, China wilt met alle middelen in de internationale gemeenschap zijn plaats innemen, maar dan moet het zijn eigen inwoners dat geven waar ze recht op hebben, en geen hongerloon van nog geen euro/maand. Dat maakt hier alles gewoon kapot, wie dit niet wilt zien moet zijn plaats aan andere afstaan.
China zuigt hier alles leeg, iedere industriële activiteit wordt hier gewoon doodgeknepen, en ja al die in China investeren die lopen hun woekerwinsten na. Ook zij betalen de Chinese werknemers een kruimel in plaats van een echt loon.
Maar ja het is al decennia zo de Europese politici jagen hun eigen EGO na en in plaats van eenheid is er enkel verdeeldheid en een eigen nationalistisch ik.
Och arme Europa, ondertussen gaat hier alles kapot, industries verhuizen, naar gewoon goedkoper.
22/10/2011 om 16:13
Het Dexia dossier toont de totale incompetentie van onze polici aan. Wie gelooft dat deze mensen in staat zijn het beheer van het staatsgeld in andere zaken wel correct te voeren. Waarom zou ik denken dat het belastingsgeld wel goed besteed wordt. Het is door de vrije markt dat deze problemen naar boven komen. Onze politici hebben zeer veel moeite getroost om alles bedekt te houden.
In plaats van te schieten op bonussen van bedrijfsleiders, zouden ze beter zelf hun conclusies eens trekken.
22/10/2011 om 17:20
Europa moet “beslissen bij meerderheid” . En dat zal enkel mogelijk worden via een voldoende vertrouwensbasis. All the rest is silence.
22/10/2011 om 20:04
Ongeacht alles is er voor Europa maar 1 (één) optie: de boel samenhouden zoals die nu is. Wie wil er op langere termijn nieuwbouw ‘cemeteries’ wil zien verrijzen voor soldaten (zoals er veel zijn in de Westhoek bvb.)?
22/10/2011 om 21:00
@ Jan,
ik ben het met je eens en je hebt een mooi commentaar geschreven. Ik ben ook hoopvol, de tijden zullen veranderen. De eenvoudige, rechtvaardige mens is mondig, verstandig geworden en laat niet meer met zichzelf de grond dweilen.
De jongere generaties gaan deze walgelijke situaties en extreme toestanden niet meer nemen. En wij oudere bevolking hebben nu het voorrecht om met elkaar van gedachten te wisselen via onze computer. Wat een rijkdom, zo groeit ons persoonlijk inzicht.
Het gaat veranderen in onze wereld en het gaat rechtvaardiger worden. Daar moeten we blijven in geloven en er ons positief voor inzetten. Ook een fijn weekend.
22/10/2011 om 21:34
De Vlamingen hebben destijds voor huidige politici gekozen.
Een volk heeft de leiders die het verdient.
Wat kennen advocaten echter over economie en de financiële industrie ?
Wie zou een hersenoperatie bij een advokaat laten doen ?
Waarom laten we een horde advokaten financiële operaties leiden?
Die mensen kennen daar niks van.
Hoe kan men dan verwachten dat ze de operatie tot een goed eind brengen ?
Ze weten niet eens waar de klepel hangt, laat staan dat ze de brand kunnen blussen.
Is men van plan slaven te maken van ons en onze kinderen ?
Slaven die moeten werken tot ze doodvallen om de schulden van witteboordcriminelen te betalen ?
Het financiëel systeem loop naar zijn einde.
De schuldenput is al lang niet meer te vullen.De derivatenbom boven de financiële industrie overstijgt elk normaal menselijk denken.
Hoe meer geld er bijgedrukt zal worden, des te meer het vertrouwen in politiek, banken en papiergeld zal wegvallen.
Een nieuw financiëel systeem zal zich opdringen.
De € is niet gevormd terwille de Europese economie, de € is er om vorm te geven aan dat nieuwe financiële systeem, ter vervanging van het $$monopolie waarmee de US nu de wereld leegzuigt en terroriseert.
Papier en papiergeld zal waardeloos worden en uit ramen en vensters gesmeten, samen met de huidige politiekers, banken en bankiers.
In het verleden stonden in vergelijkbare tijden ‘grote leiders’ op, demagogen.
Het zal nu niet anders zijn.
We hebben leiding en richting nodig.
Anders is de patiënt binnenkort morsdood.
De geschiedenis leert dat we nooit iets leren van de geschiedenis.
Het bezit van Fysiek goud is de enige verdediging die de kleine garnaal heeft in dit spel tussen de reuzen.
In het Oosten hebben ze dit al lang begrepen.
23/10/2011 om 10:03
@ Luc D.
Inderdaad, het monetair systeem, het kapitalisme davert op z’n grondvesten omdat het gebaseerd is op schuld ipv bezit. De facto is het systeem opgericht na WOI door de afschaffing van de goudstandaard. Geld is nu niets meer dan een schuldbriefje.
Het was een tegenbeweging van de internationale bankiers om de bevolking die meer en meer rechten verwierf alsnog onder de knoet te kunnen houden. En wat is er beter dan ze onder schulden te bedelven? Door de afschaffing van de goudstandaard werden zelfs hele staten, naties onderworpen aan het perfide systeem opgericht door enkele famillies: de Rockefellers, de Rothchilds en nog een paar. Deze lieden hebben slechts één doel voor ogen: het onderwerpen van de hele planeet.
Zolang kapitaal niet wordt belast, en wel op wereldwijde schaal, zal het systeem nooit rechtvaardig kunnen zijn. En de herinvoering van de goudstandaard kan inderdaad het systeem terug gezond maken, want gebaseerd op reële waarde ipv schuld aan de banken/bankiersfamillies.
De oplossingen zijn er, maar ze vragen wel een omwenteling en bewustwording. De bewustwording is nu reeds gaande, de omwenteling zal er het resultaat van zijn.
Prettig weekeinde aan iedereen!
23/10/2011 om 10:38
Wat maakt het toch dat onze politici zo incompetent overkomen. Dit zijn mensen die doorgaans hogere studies hebben gedaan. Is het over-enthousiasme? Dat ze er meteen willen invliegen en over-reageren en daarbij hun eigen gezond verstand en dat van anderen negeren? Is het het systeem van hoe we aan politiek (moeten) doen in Belgie? Ik weet het niet, maar dat het amateurisme van onze beleidsmakers ons parten speelt, is nu wel heel duidelijk. Je ziet dat in zovele dossiers. Arm Belgie.
23/10/2011 om 10:43
Hebben wij geen minister van economische zaken? Hebben jullie die al gehoord? Wordt hij over de materie waarover hij bevoegd is, door pers op de rooster gelegd? Driemaal neen, nochthans heeft hij altijd een grote mond, maar niet over de zaken waar hij bevoegd voor is. Twitteren ja, maar economie? Wat is dat? Leg hem nu eindelijk eens het vuur aan de schenen,of zitten wij niet in een economische crisis.
23/10/2011 om 11:13
Beste professor,
In uw openingszin stelt u Khadaffi gelijk aan Janssen. U spreekt over twee schurken/moordenaars.
Voor zover ik weet, heeft Khadaffi eigenhandig geen mensen vermoord. Hij heeft dus niet meer bloed aan zijn handen dan pakweg de gemiddelde wereldleider (Bush, Poetin, Sarkozy, ja zelfs onze eigen politici die opdracht geven om bommen te gooien op mensen in Afghanistan en Libië om maar te zwijgen over onze vroegere koloniale aktiviteiten).
Zijn verwezenlijkingen worden handig verzwegen door de politici en de mainstream media. Wat dacht u van :
Hoogkwalitatief gratis onderwijs, tot en met de universiteit voor jongens en meisjes
Gratis geneeskunde en budgetten voor behandelingen in het buitenland indien er in Libië geen gepaste zorg is.
Gratis huisvesting voor het volk. Wist U dat Khadaffi bij zijn aantreden had gezworen dat zijn eigen ouders pas als laatste een woning zouden krijgen ? En hij heeft woord gehouden want zijn vader stierf in zijn tent, niet in een rijkelijk paleis.
Ik begrijp dat onze “demokratische politici” en hun media het moeilijk hebben met politici die wel woord houden.
Steun aan bevrijdingsbewegingen o.a. het ANC van Mandela (ook toen die nog niet door het westen als held was erkend)
De rapporten van Human rights watch geven duidelijk in cijfers weer dat de reden van de militaire interventie niet was om de bevolking te beschermen tegen hun leider (bij akties van het leger vielen er slechts 3 % vrouwelijke slachtoffers. dat is dus niet het “blinde terreurgeweld tegen de burgerbevolking” die de Nato inroept om zijn akties te vergoelijken).
Zou het kunnen dat de USA een leider wilde vervanger die de wereldhandel in olie niet langer in US$ wilde zien en op die manier de almachtige greenback van zijn status van reservemunt wou ontdoen ?
Over de essentie van uw betoog hebben eerdere kommentaren reeds gezegd wat er te zeggen valt.
vriendelijke en geïnformeerde groeten,
23/10/2011 om 11:27
…
Het alternatief van de “occupy-beweging” is niet erg aantrekkelijk. Wel verwoordt zij de algemene onvrede, maar de aangedragen oplossingen zijn op z’n minst wazig en lijken, althans heden, nog veel op de groene kretelogie van: “Alle atoomcentrales moeten morgen dicht en wat we aan energie tekort komen moeten we dan maar besparen”. Dit laatste blijkt echter, zoals men dat in het Engels uitdrukt, geen “conservation” (besparing) maar “deprevation” (onthouding) te zijn en derhalve niet alleen niet wenselijk, maar ook geheel onmogelijk. Denk b.v. aan de gigantische niet langer financierbare werkeloosheid, welke zou ontstaan wanneer ca. 40% van onze industrie moet sluiten bij gebrek aan energie.
Ik kan mij niet geheel onttrekken aan de indruk dat wij toch sneller dan wij denken naar een dergelijke revolutie toedrijven. De gewone burgers ‘pikken het niet langer’ zoals zij door die bende van Gadianton worden uitgekleed en bestolen en er komt een moment, waar het volk zo getergd is dat het in opstand komt ongeacht de gevolgen. Dat zien we recent in Tunesie, in Egypte, in Lybie, in Syrie en in Jemen en ga zo maar door. Er ontstaat een onoverzichtelijke chaos, waarvan wederom de gewone burger het grootste slachtoffer is.
In ons land verkeren we eigenlijk in een vergelijkbare situatie. Tegen de stemmen van vele Vlamingen hebben de Francophonen zo gemanouvreerd dat de verliezers van de laatste verkiezingen nu tot de verraders geworden zijn, waarmede de schijn van een regering georganiseerd wordt met al dezelfde fouten en baantjesjagerij, die de regeringen van de laatste twintig jaar kenmerkten. Tenslotte, iedereen die maar enigszins bij z’n verstand is zal in moeten zien dat de huidige gewestenfarce met z’n 62+ ministers en z’n tienduizenden postjes voor allerlei vriendjes niet meer betaalbaar is. Er zou dus in het landsbelang een principiele omwenteling moeten komen, maar dat is nu prcies wat de Francophonen geflankeerd door de Vlaamse verraders annex postjesjagers vrezen zoals de duivel het wijwater vreest. Toch vrees ik dat het daarvan zal moeten komen, want het “Belgique aux pappa” zal niet alleen niet langer mogelijk zijn, maar we zullen ook door Europa en door de “rating”-instituten teruggefloten worden en dan hoor je al die oude krokodillen al met tranen in de ogen roepen: “Aber das haben wir nicht gewusst”! Natuurlijk wisten ze het, precies zoals de regringen, de banken en de speculanten het weten die allen met de gewone mensen omgaan vlg. het principe: “Apres nous le deluge”, maar voorlopig zullen wij er nog van profiteren waar we kunnen.
Facit: Hoewel ik denk dat we vlak voor een wereldwijde instorting van het financiele kaartenhuis staan met de daaraan gekoppelde revolutie en de onbeschrijfelijke ellende voor de gewone burger, lijkt dit nauwelijks te voorkomen en kunnen we alleen individueel antwoorden door geen kredieten meer op te nemen, onze hypotheken zo snel mogelijk af te lossen om ons zoveel mogelijk te bevrijden uit de klauwen van die corupte bende en dan zo versterkt de klap af te wachten, die bijna zeker komt. Wie had tenslotte kunnen voorzien dat het eens zo machtige Amerika met de grootste economie ter aarde in enkele decennia onder invloed van die bende zou worden tot de pauper van de wereld, die alleen in stand gehouden wordt doordat (nog!!) sommige naties zoals China en Europa er belang bij hebben de VS in stand te houden door de gigantische staatsschuld te blijven financieren en op een veel geringere schaal is dit ook met Griekenland, Ierland, Portugal, Spanje en Italie aan de hand. De schuldenberg is zo groot gworden, dat het wel fout moet gaan. Wij kunnen alleen maar hopen en bidden dat wij er levend door zullen rollen.
23/10/2011 om 12:58
Het drama van de menselijke soort? De capaciteit hebben om te leren uit de geschiedenis maar dit niet/nooit doen.
Als je wil begrijpen wat er aan de hand is, lees dan ‘De val van het westen. Hoelang houdt de westerse dominantie nog stand?’ van Ian Morris. Dan zal je vaststellen dat wat er nu gebeurt perfect voorspelbaar was. Je zou van politici mogen verwachten dat ze zich beter zouden documenteren vooraleer ze gevaarlijke beslissingen nemen, maar ja…
Lees dit boek. Het zal niks veranderen aan de situatie, maar een en ander zal dan tenminste begrijpelijk en historisch logisch worden.
23/10/2011 om 14:28
In verband met het akkoord over de splitsing van het gerechteklijk arrondissement Brussel (BHV).
De cijfers zijn inderdaad fout, niet omdat de advocaten van de Vlaamse balies dat zeggen, maar omdat de voorzitters van de betrokken rechtbanken dat zeggen. En die kunnen het natuurlijk weten.
Gaby Van den Bossche, voorzitter van de Arbeidsrechtbank van Brussel, liet weten dat het aantal Nederladstalige zittingen 34,67% bedroeg als gemiddelde over de laatste vier jaren en de heer Hennart, voorzitter van de rechtbank van eerste aanleg van Brussel (en notoir Franstalige !), liet weten det er geen enkel objectief gegeven is om de huidige verdeling 99 F en 41 N (nvdr wat op zich al minder is dan het wettelijke 1/3de) te wijzigen in een verhouding 80/20, waardoor er 13 Nederlandstalige rechters zouden moeten afvloeien en vervangen worden door evenveel Franstaligen. Het gaat daarbij trouwens niet alleen om rechters, maar ook om griffiers en andere personeelsleden en middelen en zo. Er zijn gelijkaardige teksten van het ‘Nationaal Verbond van Magistraten’ en van ‘Magistraat en Maatschappi’j. Dat men niet komt zeggen dat men van niets wist, maar buiten ‘De Tijd’ was er maar een matige belangstelling daarvoor in de pers
Helemaal aberrant is dat de onderhandelaars blijkbaar maar al te goed weten dat hun akkoord tot grote verschuivingen in de wettelijek kaders zal leiden, zij hebben immers voorzien dat de bijkomende (Franstalige) plaatsen meteen worden ingevuld en dat de (Nederlandstaligen) geleidelijk zullen afvloeien. Hoe pervers kan een akkoord zijn ?
De conclusie van professor Devos is dus zeer juist: hier is in elke hypothese (het akkoord aanpassen of uitvoeren zoals het er staat) grote miserie ingebouwd.
23/10/2011 om 15:42
Professor,
In uw opinie zijn er 2 topics die mijn aandacht hebben :
• Het Europees monster van Loch Ness
• De mist rond de regeringsonderhandelingen door de nationale en internationale gebeurtenissen
In 1957 werd het Verdrag van Rome getekend waarbij de oprichting van de EEG, vertegenwoordigd door 6 landen waaronder België, een reëel feit werd. Ondertussen is de EEG een viervoud geworden met een financieel orgaan van 15 landen. Talrijke Richtlijnen, Beschikkingen en Verordeningen werden opgesteld om het Europa van Staten te stroomlijnen en te harmoniseren. Vandaag moeten we echter vaststellen dat Europa een bureaucratisch monster van Loch Ness is geworden dat zwalpend op de ons omringende zeeën drijft zonder slagkracht. Administratief kost dit monster voor de burger een pak geld waar zij echter de positieve return niet van zien. Er is geen politieke en economische eenheid zodanig dat Europa wordt geregeerd zonder kop en elke staat zijn eigen beleid bepaalt. Wat mij als Europees burger vooral positief overkomt is de invoering van de euro waarmee ik in diverse landen kan betalen. Anderzijds moet ik vaststellen dat de levensduurte (invoering van de BTW) enorm gestegen is en de inkomsten niet proportioneel gestegen zijn waardoor het armoede proces meer en meer een reële situatie wordt.
Het Europa van vandaag wenst nu alle verplichtingen aan zijn Staten op te leggen om financieel orde op zaken te stellen. Zou het niet beter zijn moest men beginnen met voor eigen deur te vegen?
Wat het tweede punt betreft kan men niet ontkennen dat de regeringsonderhandelingen deze week enigszins op de achtergrond geraakt zijn door de verbijsterende gebeurtenissen op nationaal en internationaal vlak. Alhoewel, de gebeurtenissen rondom Dexia tonen ook aan dat België niet alleen communautair maar ook ideologisch sterk verdeeld is, want het politieke circus rond Dexia draait op volle toeren om de belangen van de traditionele partijen en eigen belangen in de toekomst te verzekeren. Het is opnieuw duidelijk dat de traditionele partijen boter op hun hoofd hebben en alles in het werk zullen stellen oplossingen te vinden waarbij finaal de belastingbetaler het gelag zal betalen voor het slecht beheer. Het is dus goed te begrijpen waarom de huidige regeringsonderhandelingen met de 3 traditionele partijen worden verder gezet om het beleid van de laatste decennia verder te zetten en de belangen van de partij met bijbehorende organisaties en hun eigen belangen veilig te stellen.
Wanneer zal de burger eindelijk eens inzien en begrijpen dat zij geen enkele steun moeten verwachten van de huidige partijen om hun welvaart voor de toekomst te verzekeren en dat zij zich meer en meer blauw zullen betalen zonder enige vorm van onafhankelijke controle.
Het debat in de zevende dag heeft nog maar eens aangetoond dat de traditionele partijen geen openheid wensen en de burger niet op correcte wijze wensen te informeren. Het wordt duidelijk en duidelijker waarom het magische woord “discretie” voor de politiekers zo belangrijk is
Nog een aangename zondag
23/10/2011 om 15:44
@ Luk D.
Een mooie samenvatting, doch enkele bemerkingen :
“De € is niet gevormd terwille de Europese economie, de € is er om vorm te geven aan dat nieuwe financiële systeem, ter vervanging van het $$monopolie waarmee de US nu de wereld leegzuigt en terroriseert”.
Het is de elite gestuurd vanuit Europa die de USA leegzuigt met als doel de demokratie (er blijft nu al nog weinig van over) te vervangen door een wereldregering. In tegenstelling tot wat algemeen wordt aangenomen is de Federal Reserve Bank, niet de centrale bank van de Verenigde Staten, maar een prive-organisatie in handen van europese adellijke families en financiële groepen (zie de ontstaansgeschiedenis van de Fed).
Het feit dat zo weinig mensen dit weten is ook het antwoord op alle andere vragen. De mens wil het niet weten, want een persoon in bezit van kennis moet verantwoordelijkheid nemen voor zijn daden (zijn kiesgedrag) en laat “de mens” nu net een lafaard zijn die dat nu nét niet wil doen (Ich hab es nicht gewusst)
een sombere financiële groet,
23/10/2011 om 17:24
Ik lees hier vaak dat politici er niets van kennen. En zeker niet van bankieren. Maar hebben de bankiers ondertussen ook niet bewezen dat ze er niets van kennen?
Ik vind het trouwens wat makkelijk om politici nu met de vinger te wijzen. Ik geloof nooit dat onze Belgische politici de macht hebben/hadden om de financiële markten te temperen.
Ik denk ook dat we eigenlijk allemaal lang hebben willen mee profiteren van een syteem dat uiteindelijk niet houdbaar is gebleken. Hoeveel van de criticatsers hier hebben aandelen op de beurs? Of hebben een privé pensioenplan? Dat is ook speculatie ter persoonlijke verrijking he. Wie A zegt moet ook B zeggen. En zelf zijn conclusies trekken.
23/10/2011 om 17:56
er word hier van alles geschreven maar , wat we nodig hebben is één stem in europa , maar dit heeft tijd nodig , en de beurzen , traders en de financiele wereld is alleen bezig om het geld dat ze vertegenwoordigen veilig te stellen , dit is toch normaal , niemand verliest graag geld , of niet soms.
alles zal in de plooien vallen, en dat de vetpot in europa voorbij is dat weet ik al heel lang , normaal toch als je weet dat er maar 40 uur per week gewerkt word terwijl ze elders dubbel zolang per week werken en dat 7 aan een stuk, en zonder vakantie.
en neem daarbij de fraude en andere uitwassen bij en zo kom je met een gigantisch gat in de begroting.
er zal zwaar gesnoeid worden in alles , graag hebben of niet.iedereen weet dat we zo niet verder kunnen, men kan de pot niet blijven leeghalen als er niet word bijgevuld.
23/10/2011 om 18:21
Het opstellen van een opiniestuk waarbij bijna een voorzet voor open doel wordt gecreëerd voor nationalistische refleksen is uitermate éénzijdig en beperkt. De Europese Unie zelf en vooral zijn leiders dienen vanuit een krachtdadig beleid, alle speculanten, bankboeven en ander gespuis kordaat terug te fluiten ipv. éénzijdig de bevolking van (bijna) alle lidstaten te laten opdraaien voor wat zogezegd fout bestuur zou zijn, terwijl het vooral een neo-liberale gedachtengang voed, zeker wat de rijken betreft (en hun geldverslindende speculaties).
Het is éénvoudig : jawel begrotingsdiscipline mag, moet zelf, maar ik hoor nergens dat in de eurozone, naast één munt, ook één rechtevenredige intrest voor leningen wordt gehanteerd. Zo is het natuurlijk makkelijk dat ratingsbureau’s de speculatie tegen welbepaalde lidstaten met een vingerknip kunnen sturen … wanneer doet men eens aan het bevriezen van deze intresten voor alle lidstaten … de spreads, zoals men ze noemt, dienen te worden afgeschaft, op zijn minst gestabiliseerd. In de aanloop naar de Euro kende men de muntslang, geld ontwaarding was niet meer mogelijk ! NU dient men onmiddellijk een intrest-slang te creëeren, zodat elke ontwaarding en speculatie uitgesloten wordt. Men is één of men is het niet …. van twee walletjes eten enkel de rijken !!!!
23/10/2011 om 20:54
@ Jan
De goudstandaard heeft niet gewerkt en zal ook nooit werken.
Goud kan wel als disciplinerende, free floating currency in het monetair systeem worden ingebouwd, naast de bestaande munten.
De € is de weg daarvoor aan het openbreken .
Meer info : zie : goudforum.com of freegoldcapital.com.
23/10/2011 om 21:20
tragi-comisch dat er mensen zijn die denken dat het kapitalisme zich laat leiden of beteugelen door wetten, eerst en voor alles, bankmanagers hebben ongeloofelijk tekort geschoten en verdienen niet eens 1/10 van hetgeen ze opstrijken, maar er is ook de verantwoordelijkheid van de politiek, die de banken geen wettelijke voorzichtigheid oplegden, en dat is kort en goed gezegd de verantwoordelijkheid van die indignados zelf, van u en van mij als stemgerechtigde burgers, van onze middenveldorganisaties die vonden dat daarop wijzen niet tot hun verantwoordelijkheid rekenden..
Hoe kan je nu in godesnaam het kapitalisme wettelijk aan banden leggen als dat systeem met open armen ontvangen wordt in de Bric landen??? Gaan we soms met bajonetten naar China of wat? Je moet die mannen hun militaire parades op youtube eens gaan bekijken, dan weet je genoeg… Europa heeft in de geschiedenis drie keer geprobeerd en kan niet eens Rusland aan, laat staan in godesnaam China.. China zal wereldwijd de economische regels opleggen en die draaien er hun hand niet voor om om het pensioenprobleem via honger op te lossen.. Simple comme bonjours, en daar rommelt het misschien al een beetje maar je staat nog mijlenver van een mentale revolutie daar en als je dat niet geloofd, blijf dan maar dromen.
En ja, we zullen moeten opletten in Europa of onze kinderen worden loonslaven gemaakt, en Ja, voor België zal het erop aankomen om een serieuse sprint in te zetten om nog bij de welvarende Europeese landen te MOGEN horen, Zoals Hendrik De Vos verteldde; Merkel zou wel willen, maar nog een paar verkiezingen en de Duitsers stemmen elke pro-Europeaan terug van Bundestag naar Gemeenteraad, en niet alleen zij.. Europa gaat schipbreuk lijden op de ( overigens niet ongezonde) reflex dat zij hun verkozenen willen blijven controleren, men vindt zich democratisch niet terug in Europa.
Marc
23/10/2011 om 21:37
De rampen van de eurozone en van Dexia zijn identiek . In beide gevallen wisten de politici wat er gebeurde , maar wilden ze het niet weten . Iedereen wist dan Griekenland is toegtreden tot de euro op basis van valse begrotingscijfers . Ook Didier . Waarom stampt men dan die bedriegers dan niet buiten ? Maar ja , zoals bij Dexia : wir haben es nicht gewust .
23/10/2011 om 22:51
Ik zie absoluut geen verschil tussen de Belgische en de Europese problemen. Beiden schuiven de hete patat door naar Sint-Juttemis. Beiden doen dit omdat niemand (tenminste zij die aan een onderhandelingstafel zitten) hardop durft zeggen dat de tegenstellingen tussen Noord en Zuid niet veel verschillen van de tegenstellingen tussen water en vuur. De geografische uitbreiding van Europa had nooit veel verder mogen gaan dan wat ooit de EGKS was. (En nu zijn er zelfs die er Turkije bij willen).
24/10/2011 om 10:42
Het valt op als ik de reacties lees op dit opiniestuk en ook op de vele andere dat veel mensen er maar op los hakken en stampen op het kapitalistisch systeem.De tegenhanger,het communisme,is in elkaar gestort omdat het veel minder deugt en maar kon overeind blijven door een ingebouwd terroristisch onderdrukkingssysteem dat wereldwijd minstens 65 milj mensen omgebracht heeft en het leven van hele generaties verwoest heeft.Nu zit men er nog met alcoholisme en criminaliteit opgescheept,zoveel jaren erna.
Geef mij maar het kapitalisme met al zijn uitwassen die ik ook niet goed keur.Dit systeem heeft tot nog toe bewezen dat het zich kon aanpassen.
In deze crisistijd hebben onheilsprofeten weer het hoge woord en wordt er weer eens naar hen geluisterd.Ze staan in het middelpunt van de belangstelling.
We hebben de leiders waar we voor gekozen hebben en we hebben allen geprofiteerd van de sinterklaaspolitiek die ze gevoerd hebben.Die politiek is de oorzaak van de schuldenberg.Die is er gekomen omdat we met zijn allen boven onze stand geleefd hebben.
Er moet nu terug orde op zaken gezet worden en men roept al moord en brand en noemt het sociale afbraak.
Na de tweede oliecrisis van 1979 zijn we boven onze stand gaan leven.
De € is er gekomen na de de val van de berlijnse muur.Frankrijk heeft toen geeist dat de Duitse mark moest opgaan in een europese eenheidsmunt omdat het herenigde Duitsland de evenwichten in Europa zou verstoren.
24/10/2011 om 11:30
Als de hele G20 een voorstel om financiële transacties te reguleren, naar de papiermand heeft verwezen, moeten wij dan besluiten dat er “hogere” belangen mee gemoeid zijn voor de 20e rijkste landen ter wereld?
24/10/2011 om 13:22
In deze zaak zoals in vele anderen schenken de politiekers geen klare wijn, ze maken ons dronken en morgen staan we op met een kater.
Meer en meer hoor ik herhalen “we hebben niets in de pap te brokken en kunnener er toch niets aan veranderen “. Wanneer gaan de politiekers ons eindelijk au sérieux nemen ? Na een volgende verkiezing …